Echt doen waar je goed in bent, dat is waar je blij van wordt en energie van krijgt. Voor wie een beroep heeft waarin bijvoorbeeld ‘het beeldende’ centraal staat, wie werkt met zijn/haar handen of praten of presenteren een groot deel van hun werk is, is schrijven meestal niet hetgeen waar zij energie van krijgen. Voor mij wel.
Zo werd ik deze week ingeschakeld door iemand met een heel visueel beroep. Moodboards, kleurenstalen of schetsblokken heeft zij graag in handen en ze kan er heel enthousiast over vertellen. Maar wanneer zij moet gaan verwoorden wat er in haar hoofd omgaat, slaat ze dicht, stelt zij het uit, zit ze te zweten achter het toetsenbord, perst ze er een tekst uit, maar is uiteindelijk nog niet tevreden…. maar omwille van de deadline…
Ze was heel benieuwd hoe ik dat schrijven aanpak voor bedrijven waarvoor ik persberichten, de maandelijkse blog of nieuwsbrief schrijf en of dat misschien ook iets voor haar zou zijn. Dus leek het mij goed dit ook aan jullie uit te leggen.
Zo schrijf ik een blog /nieuwsbrief/persbericht voor een ander:
In geval van een maandelijkse blog ga ik elke maand bij het bedrijf op de thee. (Ik houd niet van koffie). We praten ongeveer een uurtje. Soms korter, soms iets langer. De opdrachtgever praat over wat hij of zij heeft meegemaakt, wat er speelt, wat er aan zit te komen. Ik luister, stel vragen en ik schrijf van alles op. Na een tijdje filter ik er één of meerdere onderwerpen uit.
Wanneer je iets over je bedrijf naar buiten brengt is het belangrijk om de balans te vinden tussen wat je als bedrijf wilt vertellen en wat jouw klanten willen weten. Hiervoor heb ik een flinke dosis inlevingsvermogen en perspectiefwisseling in huis. Ook bij onderwerpen waar ik (nog) geen verstand van heb, want als ik het kan begrijpen, kan ik het ook uitleggen aan de lezer.
Wanneer we gezamenlijk het onderwerp hebben gekozen, stel ik vragen ter verduidelijking. Het gebeurt ook regelmatig dat men vooraf geen idee heeft waar de blog over moet gaan en dat ik met onderwerpen voor de komende 3 maanden naar huis ga om dit uit te werken. (En besparen we een aantal theesessies).
Wanneer ik de teksten thuis uitgewerkt heb, stuur ik deze ter goedkeuring naar het bedrijf. Zij publiceren deze dan zelf met de door hen gewenste foto’s erbij.
Wanneer het gaat om een persbericht kunnen bedrijven ook gebruik maken van het feit dat ik vele contacten heb bij redacties in de Noordkop.
Ook de ‘teaser’ op sociale media
Aangezien het voor deze bedrijven vaak ook lastig is om hun sociale media bij te houden, maak ik ook een tekst die zij met toevoeging van een link kunnen plaatsen op hun diverse sociale media kanalen.
Heb je vragen? Heb je hulp nodig om iets op papier te krijgen? Neem gerust contact op!
Hartelijke groet,