‘Krab achter je oren’ deel  51 ‘Niet doen! Dat mag niet!  Wanneer is iets spam?’

Onlangs vroeg een van mijn klanten om voor zijn bedrijf een tekst te maken met daarin de diensten die hij aanbiedt.

‘Prima, dat kan. Waarvoor heb je deze tekst nodig?’ vroeg ik.

‘Die wil ik naar diverse bedrijven gaan e-mailen, om nieuwe klanten te krijgen’ was zijn antwoord.

‘Weet je dat je daar hele hoge boetes voor kunt krijgen? In verband met de spamwet/ telecommunicatiewet?’ zei ik.

‘Oh, echt? Dat wist ik niet. Hoe kan ik dat dat wel aanpakken?’ vroeg hij.

Vervolgens heb ik hem geholpen om zijn zichtbaarheid op Google, LinkedIn en zakelijk Facebook te vergroten en ik heb hem tips gegeven voor zijn website.

Het zette mij wel aan het denken voor een nieuwe ‘Krab achter je oren’ om anderen ook attent te maken op wat wel en niet mag. Het gaat namelijk niet alleen over bedrijven die naamsbekendheid willen of iets willen verkopen, maar ook voor goede doelen, ledenwerving of het verspreiden van een levensovertuiging.

Om mensen commercieel te mogen mailen/ appen/ sms-en:

  1. Moet je uitdrukkelijke toestemming hebben. Het geven van toestemming moet een actieve handeling zijn. Je mag het niet opnemen in de kleine lettertjes van je algemene voorwaarden of een toestemminshokje op een formulier alvast aankruisen.
  2. Moet je die toestemming kunnen bewijzen tot 5 jaar na verzenden van een bericht.
  3. Moet je goed herkenbaar zijn als afzender met je naam of bedrijfsnaam.
  4. Moeten mensen zich hiervoor kunnen afmelden. Mail dus niet met een no-repley e-mail adres.

Het geldt ook voor directe berichten op sociale netwerksites (bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Whatsapp, Snapchat of LinkedIn) En ook voor… wie doet dat eigenlijk nog? Faxen.

Je eigen klanten, die al eerder iets soortgelijks hebben gekocht of een dienst hebben afgenomen, mag je wel een bericht sturen, mits zij per keer de mogelijkheid hebben om zich af te melden.

Wanneer je je hier niet aan houdt kunnen boetes oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Met een beetje mazzel krijg je alleen een waarschuwing van de Autoriteit Consument en Markt, maar ik zou het niet gokken. Boetes kunnen gegeven worden aan:

  • de verspreider (die op de verzendknop drukt),
  • de afzender (die de opdracht geeft) en
  • degene die meewerkt aan de verzending door bijvoorbeeld adressenbestanden te leveren.

Bron: Autoriteit Consument en Markt.

Wil je meer weten? Je kunt meer lezen hierover op: www.acm.nl

Veelgestelde vragen over de spam

Veel succes! Heb je ook hulp nodig om zichtbaar te worden met je bedrijf? Ik help je graag.

Hartelijke groet,

Marjan

 

 

 

2 thoughts on “‘Krab achter je oren’ deel  51 ‘Niet doen! Dat mag niet!  Wanneer is iets spam?’”

  1. Nah, wat toevallig, toevallig ben ik hier de afgelopen dagen mee aan het stoeien geweest.
    Ik heb wat veranderingen in mijn praktijk (nieuw adres binnenkort en de mogelijkheid tot vergoeding) mag ik dit dan dus wel naar ‘oud’ cliënten sturen als ik ze in dezelfde mail de mogelijkheid geef om zich af te melden voor updates? Of hadden ze dan ooit eerst een akkoord moeten geven voor het krijgen van updates?

    1. Hoi Debby, het hangt ook af van wat je in je privacy verklaring hebt staan. Maar mensen die al klant bij je waren mag je informeren. Als je ze maar mogelijkheid tot afmelden geeft inderdaad. Hartelijke groet, Marjan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *