Nieuws & Tips

‘Krab achter je oren’ deel 42: Zinsontleding 1: persoonsvorm

De komende weken ga ik jullie iets vertellen over zinsontleding. De spelling van bepaalde woorden is regelmatig afhankelijk van het soort woord. In de komende weken gaan we deze woordsoorten vinden in de zinnen.

Deze week in het eerste deel: De persoonsvorm.

Een werkwoord is een woord dat aangeeft dat er iets gebeurt of iemand iets doet. Zoals: fietsen, liggen, typen, schrijven, solliciteren, lezen, lachen.

Je kunt een werkwoord vinden door te vragen:  Wat doe ik? Wat doet hij/zij? Wat doen zij/jullie?

De persoonsvorm is een werkwoord dat de tijd aangeeft. Je vindt de persoonsvorm door de tijd te veranderen, de zin vragend te maken of door het aantal te veranderen.

De tijd veranderen van nu naar het verleden of van het verleden naar nu:

Ik solliciteer vandaag. Ik solliciteerde vorige week.

Zij schrijft nu een brief. Zij schreef gisteren een brief.

Hij leest mijn CV nu. Hij las mijn CV vorige maand.

Wie maakt de folder? Wie maakte de folder?

Je kunt de persoonsvorm ook vinden door de zin vragend te maken. (Behalve als het al een vragende zin is. Dan moet je de tijd veranderen).

Solliciteer jij vandaag?”

Schreef jij gisteren een brief?”

Leest hij mijn CV?”

Een derde manier om de persoonsvorm te vinden is om van enkelvoud meervoud maken of van meervoud enkelvoud maken.

Ik geefmijn visitekaartje. (enkelvoud) Wij gevenons visitekaartje. (meervoud)

Ik krabachter mijn oren. (enkelvoud) Wij krabbenachter onze oren. (meervoud)

Wij schrijvenelke week een blog. (meervoud) Ik schrijfelke week een blog. (enkelvoud)

 

Volgende week gaan we verder met het ‘onderwerp’.

Heb je in de tussentijd vragen? Stel ze gerust via de contactpagina.

 

Hartelijke groet,

Marjan

‘Krab achter je oren’ deel 41: De indeling van een sollicitatiebrief

Vorige week gaf ik in Den Helder in School 7 (De beste bibliotheek van de wereld) een presentatie over solliciteren en specifiek het schrijven van een sollicitatiebrief. Het was een fijne bijeenkomst en men was blij met mijn tips hierover. Hierna heeft een groot aantal van de bezoekers gevraagd of zij mijn presentatie mochten ontvangen over de indeling van de sollicitatiebrief.

Vandaar dat ik nu de verkorte versie over de indeling van de brief met jullie deel deze week: De indeling van een sollicitatie brief kan er zo uit zien:

  1. Je eigen adres
  2. Het adres van waar je solliciteert. Let op de schrijfwijze van T.a.v. + de juiste naam. Zoek het adres op wanneer het niet in de vacature staat.
  3. Betreft: Schrijf hier om welke vacature het gaat of om een open sollicitatie met daarbij welke functie. Mag dik gedrukt zodat het opvalt. Handig wanneer bedrijven meerdere vacatures hebben uitstaan of deze per functie bewaren.
  4. Plaats, datum (programma Word niet automatisch de datum in laten voeren wanneer je de brieven voor het UWV dossier moet bewaren).
  5. Aanhef: Let goed op aan wie de brief verzonden moet worden. Bel desnoods! Let goed op mevrouw/heer. Titels mag je weglaten. Hoe formeel? Geachte heer/mevrouw is meestal goed. (Geen Hoi of Hallo).
  6. Opening: Hoe weet je van de vacature? Waar stond het op welke datum? Dan weet het bedrijf ook of het advertentiebudget goed ingezet is.
  • Naar aanleiding van uw advertentie in het Helders Weekblad van afgelopen woensdag schrijf ik u deze brief.
  • Met interesse las ik uw vacature op LinkedIn…
  • Na telefonisch contact dat ik maandag heb gehad met uw personeelsfunctionaris (+naam)
  • De opening mag ook op een verrassende manier!
  • Mijn hart ging sneller kloppen toen…
  • Tot mijn vreugde las ik…

7. Motivatie:  Wat spreekt je aan bij het bedrijf? Waarom deze functie? Waarom juist dit bedrijf?Verdiep je goed in het bedrijf. Dit kost tijd! Solliciteren is hard werken!

8: Jezelf verkopen 1 : Waarom ben jij de ideale persoon voor deze functie? Wat heb je te bieden? Vertel hoe jouw ervaring of opleiding aansluit bij deze functie. Belangrijk is om zicht te hebben op je eigen kwaliteiten, vaardigheden en bijpassende ervaring.

9. Jezelf verkopen 2 : Nogmaals waarom ben jij de ideale persoon voor deze functie? Welke van jouw vaardigheden en persoonlijke eigenschappen passen bij deze functie en dit bedrijf? Tip: Onderstreep de gevraagde vaardigheden in de vacature en verwerk deze woorden in je brief. Zeker belangrijk als de brief door de robot gescand wordt!

10. Afsluitende alinea: Geef aan dat je je brief en CV graag wilt toelichten in een gesprek. Geef aan dat je een reactie op je brief verwacht. Lijkt misschien suf, maar geef je wensen aan. Er zijn bedrijven die geen reactie geven. Vraag er dus wel om. Ook deze zin mag op een verrassende manier zodat je opvalt.

11. Afsluitende zin en naam: Met vriendelijke groet, Voornaam en achternaam

– Handtekening alleen wanneer je hem per post gaat versturen.

– Eventueel e-mailadres /telefoonnummer

12. Bijlage : Curriculum Vitae: Voeg altijd je CV toe!

Algemene tips:

  • Schrijf korte/ middellange zinnen.
  • Schrijf krachtig: ‘kunnen’ en ‘zullen’ wekt twijfel. ‘Ik kan…’ is beter.
  • Denk om de bladspiegel met wit ruimte.
  • Gebruik alinea’s per onderwerp.

Verdiep je in het bedrijf: solliciteren is hard werken!!

  • Kijk op de website van het bedrijf
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Volg ze op social media
  • Kijk op LinkedIn: wie werkt er uit jouw netwerk? (Goed woordje?)
  • Zoek de personen met wie je gaat praten online op: Je toont belangstelling. Je naam komt alvast naar voren
  • Niet gebeld is niet gesolliciteerd

Tips wanneer je brief af is:

  • Staan er nog rode kringeltjes onder woorden? Rechtermuisknop voor suggesties voor spelling.
  • Lees je brief hardop aan jezelf voor. Lopen de zinnen goed?
  • Staan er niet te vaak dezelfde woorden in? Rechtermuisknop: synoniemen om een woord met dezelfde betekenis in te voegen.
  • Laat de brief een nachtje liggen en lees hem nogmaals door.
  • Laat hem aan iemand anders lezen.

Heb je na deze tips nog hulp nodig bij je sollicitatiebrief, het opstellen van je CV of het maken van je LinkedIn profiel? Ik help je hier graag bij!

Neem dan even contact op via de contactpagina.

 

Hartelijke groet,

Marjan

 

 

‘Krab achter je oren’ deel 40: uitnodiging gratis workshop

Deze week in de feestelijke 40e editie van ‘Krab achter je oren’ nodig ik je uit voor een gratis workshop die ik ga geven in de beste bibliotheek van de wereld: School 7 in Den Helder.

Woensdag 31 oktober om 10.30 uur geef ik daar tijdens de Walk & Talk bijeenkomst een workshop met tips over het schrijven van een sollicitatiebrief en andere sollicitatietips.

De workshop en de koffie/thee zijn gratis, maar je moet je hiervoor wel even via deze link aanmelden.

Zie ik je daar in dat prachtige gebouw?

School 7, Keizersgracht 94. 1781BB, Den Helder

Graag tot dan!

Hartelijke groet,

Marjan

 

 ‘Krab achter je oren’ deel 39: ‘Ervan uit’ of ‘Er vanuit’?

 Twijfel jij ook wel eens of je ‘ervan uit’ of ‘er vanuit’ moet schrijven?

Vaak gaat dit gepaard met het werkwoord ‘uitgaan’. Je gaat van ‘iets’ uit. Dat ‘iets’ kan worden aangeduid met ‘ervan’ ‘waarvan’/ ‘daarvan’.  Het ezelsbruggetje dat ik je deze keer wil meegeven is dat ‘uitgaan’ het werkwoord is en het deel ‘uit’ bij het werkwoord hoort en niet bij het woordje ‘van’.

Wanneer ‘uitgaan’ het werkwoord is, schrijf je ‘van’ los van ‘uit’:

Ik geef een paar voorbeelden: (ook met waarvan en daarvan)

– Jij bent ervan uitgegaan dat ik de teksten maak voor jouw website.

– Daarvan ga ik ook uit.

Uitgaande van de aangeleverde informatie, stel ik de tekst samen.

– Ik vind dat we ervan uit moeten gaan dat er een passende vacature voor je komt.

– De spellingsregels zijn het principe waarvan ik uit ga.

 Wanneer schrijf je wel ‘vanuit’ aan elkaar?

Vanuit mijn beroep als tekstschrijver kan ik je adviseren.

– Ik werk vanuit mijn huis in Wieringerwaard.

 

Heb je een vraag? Stel deze gerust via de contactpagina!

Tot de volgende keer.

Hartelijke groet,

Marjan

 

 

´Krab achter je oren´ deel 38:  Twijfel bij kopiëren, zeeën, creëren?

Soms slaat de twijfel even toe bij woorden als kopiëren, zeeën, creëren. Deze keer geef ik je hier een aantal spellingtips over.

Een trema -die puntjes op bijvoorbeeld de letter -e/-u/-i – schrijf je op de plaats waar de nieuwe klank begint. Zo voorkom je dat klinkers voor dubbele klanken worden aangezien en dan verkeerd uitgesproken worden. Je zou dan namelijk een ei- ie-ui-ee kunnen lezen en uitspreken.

Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van woorden waarbij de twijfel vaak toeslaat:

  • Kopiëren ( kopi-eren)
  • Tweeën (twee-en)
  • Officiële (offici-ele)
  • Financiële (financi-ele)
  • Smeuïg (smeu-ig)
  • Zeeën (zee-en)
  • Reünie (re-unie)
  • Geüpload (ge-upload) zie ook ‘Krab achter je oren’ deel 37 over vervoegen van Engelse woorden.
  • Creëren (cre-eren)
  • Beïnvloeden (be-invloeden)
  • Onderzeeër (onderzee-er)
  • Geërfd (ge-erfd) Ja, met een -d, zie ook ‘Krab achter je oren’ deel 21.
  • Patiënt (pati-ent)
  • Poëzie (po-ezie)

Tip: het voltooid deelwoord van e-mailen is wel ‘ge-e-maild’ met een koppelteken. Dit omdat de -e los staat.

Let op: Je schrijft het trema alleen op de letter wanneer er verwarring zou kunnen ontstaan over de uitspraak van het woord. Bij samengestelde woorden waarbij de beide klinkers geen dubbele klank vormen, hoef je geen trema te schrijven. De uitspraak blijft namelijk hetzelfde.

Een paar voorbeelden:

  • Koffieautomaat
  • Coauteur

Of

  • Kopieert
  • Uitzaaiing
  • Financieel
  • Beoefenen
  • Beantwoorden

Tip: Je maakt de puntjes (het trema) op de letter door in Word eerst de puntjes te maken (Shift “) en dan de letter te typen. Bij Apple houdt je de letter die je wilt typen langer ingedrukt en kiest dan welk accent je erop wilt zetten.

Heb je een vraag? Stel deze gerust via de contactpagina. 

Tot de volgende keer!

Hartelijke groet,

Marjan

‘Krab achter je oren’ deel 37:  Schrijfwijze Engelse werkwoorden zoals ‘delete’

Woorden die uit het Engels geleend zijn komen steeds meer voor in onze taal. We vervoegen ze vervolgens op de Nederlandse manier en dat ziet er dan soms wat gek uit. Vooral termen uit de sport, techniek of ICT kom je veelvuldig in het Engels tegen.

Ook voor deze woorden gebruiken we de regel van ’t ex-kofschip. (De klinkers e-o-i  tellen niet mee). Uit eerdere spellingstips  heb ik je laten weten hoe dit werkt. (Zie ‘Krab achter je oren’ deel 21 en deel 22).

Je neemt het hele werkwoord en haalt –en  eraf. Dan kijk je naar de laatste letter en controleert of deze in ’t ex-kofschip voorkomt. Zo ja, wordt het een –t aan het eind. Zo nee, wordt het een -d.

(Ezelsbruggetje het is ’t  ex- kofschip, dus daar hoort de –t bij).

Let ook op de klank die klinkt als een -S. Dan wordt er ook van uit gegaan dat het de -S is en schrijf je het met een -t. Wanneer de –e aan het eind niet uitgesproken wordt, blijft deze ook staan.

Een paar voorbeelden:

Racen –> rac   (klinkt als –S )

Ik race,

Hij racet

Verleden tijd: hij racete

Voltooid deelwoord: Ik heb geracet

 

 

Relaxen –> relax  (klinkt als –S)

Ik relax,

Hij relaxt

Verleden tijd: hij relaxte

Voltooid deelwoord: ik heb gerelaxet

 

Update –> update (de niet uitgesproken –e blijft hier staan)

Ik update

Hij updatet

Verleden tijd: hij updatete

Voltooid deelwoord: ik heb geüpdatet

 

Deleten –> delete (de niet uitgesproken-e blijft hier staan)

Ik delete

Hij deletet

Verleden tijd: hij deletete

Voltooid deelwoord: ik heb gedeletet

 

Uploaden –>upload –d niet in ’t ex kofschip dus een –d.

Ik upload

Hij uploadt

Verleden tijd: hij uploadde

Voltooid deelwoord: ik heb geüpload

 

 

Mailen –> mail –l niet in ’t ex kofschip dus een –d.

Ik mail

Hij mailt

Verleden tijd: hij mailde

Voltooid deelwoord: ik heb gemaild

 

 

Heb je vragen? Stel ze gerust via de contactpagina.

Tot de volgende keer!

Hartelijke groet, Marjan

 

´Krab achter je oren´ deel 36: ´Het verschil tussen winnen en verliezen´

Heftige dingen speelden zich af in mijn omgeving de afgelopen weken. Mensen verloren hen die hen zo dierbaar waren. Het maakt weer even dat ik kijk naar wat echt belangrijk is voor mij. Even bewust tijd maken voor onze dochter en weer opnieuw zien wat een fantastische meid het toch is. Trots zijn op onze zoon die een nieuwe wereld ontdekt. Mijn behulpzame moeder, waar de deur altijd open staat. Mijn zorgzame echtgenoot. Weer even bewust kijken naar waar ik allemaal dankbaar voor mag zijn.

“Je kunt niet altijd winnen, maar als je dankbaar bent voor wat  je hebt, heb je niet verloren”, is mijn eigen bedachte oneliner.

Vervolgens weer aan de schrijverij, waar ik dit gevoel ook ervaar. Ik schrijf over zaken die ook maken dat ik dankbaar mag zijn voor wat ik heb. Mijn levensboek is niet vrij van verdriet, dat zeker niet. Maar een stukje lezen in memoires van die aardige meneer, maakt dat ik toch iets meer uitwerk voor hem dan oorspronkelijk afgesproken. De teksten voor het jubileum magazine dat in ontwikkeling is, maken dat ik weer dankbaar ben dat zij mensen goed kunnen helpen bij een situatie waar ik niet in hoop te belanden.

Een paar maanden geleden sloot ik mij aan bij de lokale ondernemersvereniging en twee van de leden deden daar hun verhaal over hoe het hen is vergaan om tot succes te komen. Twee verhalen met overeenkomsten en verschillen. Belangrijk is het om mee te gaan met wat er op de markt nodig is en hoe je de gebruiker van je product kunt bedienen met de gemakken van deze tijd.

Een mooie quote van Walt Disney kwam ook in die presentatie voorbij. “The difference between winning and losing is most often not quitting”. Niet opgeven en kijken naar mogelijkheden. Terugkijkend is dat ook de manier waarop ik dingen overwonnen heb. Mijn advies is: ‘Houd je focus op waar je goed in bent. Daardoor durf je dat waar je minder goed in bent ook aan te gaan’.

Dat is dan ook wat mij typeert als tekstschrijver, met gevoel, mij inleven in jou en voor jou een positief winnend verhaal schrijven.

Kan ik je ergens bij helpen? Laat het mij gerust weten via de contactpagina.

Hartelijke groet,

Marjan

(Bron foto: inspiratiekaarten Dr. Wayne W. Dyer)

 

‘Krab achter je oren’ deel 35: Voltooid deelwoord met -d of –t

Eerder gaf ik je spellingstips in deel:

21: de basis van werkwoordspelling –d, –t ,–dt.

22: de basis van werkwoordspelling 2:  –de / -te over spelling van de verleden tijd.

Als aanvulling hierop vertel ik je nu over het voltooid deelwoord.

Het voltooid deelwoord:

– gebruik je als iets al klaar is. Het is al geweest.

– het begint vaak met ge-. Maar kan ook met be-, ver-, her-, ont-  geschreven worden.

– heeft altijd een hulpwerkwoord, zoals: worden, hebben of zijn.

Voorbeelden:

  • Ik heb een sollicitatiebrief geschreven. (Het schrijven is al klaar, begint met ge- en hulpwerkwoord is hebben).
  • Ik heb een foto aan mijn CV toegevoegd. (Het toevoegen is klaar, heeft ge- in het woord en hulpwerkwoord is hebben).
  • Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek. (Het uitnodigen is al klaar, heeft ge- in het woord en hulpwerkwoord is zijn).

Sterke werkwoorden (weet je nog, die hebben de kracht om te veranderen; zoals lopen –>liepen) krijgen vaak alleen –en erachter. Wij hebben gelopen, geschreven, onthouden, vergeten, gesproken.

Voltooide deelwoorden van zwakke werkwoorden eindigen op een –d of een –t. Hierbij heb je de ’t Kofschip-spellingsregel’ weer nodig. (Weet je nog; als je –en van het hele werkwoord afhaalt, kijk je naar de laatste letter van het werkwoord. Zit deze in ’t kofschip (de o en i tellen niet mee) wordt het een –t, zit de letter niet in ‘t kofschip wordt het een –d. Zie nog even deel 22.

Dus:

– solliciteren  –en –> solliciter: de r zit niet in ’t kofschip dus je schrijft:  ik heb gesolliciteerd.

– tekenen –en –> teken: de n zit niet in ’t kofschip dus je schrijft: ik heb getekend.

– fietsen –en –> fiets: de s zit wel in ’t kofschip, dus je schrijft: ik heb gefietst.

 

Heb je vragen? Stel ze gerust via de contactpagina.

Tot gauw!

 

Hartelijke groet,

Marjan

 

‘Krab achter je oren’ deel 34: Groeimindset 2 en hersenplasticiteit

Veel studies hebben uitgewezen dat hersenen plastisch zijn: ze kunnen groeien en intelligentie is geen vaststaand getal. Dit is ook een onderdeel van de ‘groeimindset’. Als je je ervoor inzet, kun je dingen leren. Ik ga dit op een zo simpel mogelijke manier uitleggen:

Mijn favoriete leraar/trainer/ coach deed dit voor door ons door hoog gras te laten lopen. Nadat de eerste persoon door het gras was gelopen was er nog niet echt een spoor in het gras te zien. Nadat de hele groep hetzelfde paadje had gevolgd, was het spoor een beetje te zien. Zouden wij elke dag een aantal malen door dat zelfde gras lopen, zou het een hard paadje worden. Hij noemde het ‘van geitenpaadje tot snelweg’. Dat is te vergelijken met de manier waarop de hersenen werken.

Als je iets doet, ontstaat er een verbinding in je hersenen. Doe je iets vaker, wordt die verbinding sterker. Oefen je heel vaak, wordt het een verbinding die niet meer weg gaat. Het wordt opgeslagen in je lange termijn geheugen. Dit kan kennis zijn, maar ook bijvoorbeeld een beweging die in je motorisch geheugen wordt opgeslagen.

Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom je tijdens het autorijden niet hoeft na te denken over hoe je moet schakelen of hoe je je ruitenwissers aan moet zetten. Dat is opgeslagen in je motorisch geheugen en gaat ‘vanzelf’ zodat jij op het verkeer kunt letten.

Daarnaast bestaat er zoiets als ‘Groeien en snoeien’. Je hersenen ruimen ’s nachts terwijl je slaapt ook weer op wat je niet gebruikt. Ga je kort van tevoren oefenen voor een toets, blijft deze informatie in je korte termijn geheugen en wordt dit na verloop van tijd weer opgeruimd. Oefen je over langere periode en blijf je het gebruiken, blijft het in je lange termijn geheugen en blijft het beschikbare parate kennis.

Inzet loont. Wil je ‘blind’ leren typen? Goed gitaarkunnen spelen? Of een nieuwe taal leren? Dan zal je er echt tijd in moeten steken en het blijven oefenen.

 

Heb je vragen? Stel ze gerust via de contactpagina!

Hartelijke groet,

Marjan

 

‘Krab achter je oren’ deel 33: Groeimindset en de kracht van het verkeerde compliment

Als men wist hoe krachtig woorden waren, ging men er waarschijnlijk anders mee om….

Tijdens mijn werk op school ben ik er al veel mee bezig geweest: groeimindset en de werking van de hersenen. Het begrip mindset heeft te maken met hoe je ergens tegenaan kijkt. Te vergelijken met de stelling: is het glas halfvol of half leeg?

Bij het leren is mindset heel belangrijk. Wat je mindset is, heeft invloed op je doorzettingsvermogen.

Carol Dweck, de Amerikaanse professor psychologie heeft hier veel studies naar gedaan en zij onderscheidt twee types mindset: De fixed mindset (vaststaande) en de growth mindset (groeimindset).

Indien je er vanuit gaat dat talent en intelligentie aangeboren is, is dat een fixed mindset. Als je er vanuit gaat dat je door veel oefening en training iets kunt leren, is dat een groeimindset.

Hoe je mindset ontstaat heeft veel te maken met de bekrachtiging die je krijgt op wat je doet, bijvoorbeeld in de vorm van complimenten uit je omgeving.

Uitgebreide studies hebben uitgewezen dat als kinderen complimenten krijgen zoals: “Goed zo, wat kan je dit goed, je hebt talent” bij een moeilijkere opdracht vaak afhaakten. Ze gingen twijfelen aan hun eigen talent, raakten ontmoedigd en scoorden slechter. Ze vergeleken hun scores bijna alleen met wie het slechter had gedaan.

De kinderen die een compliment kregen gericht op hun inzet: “Goed zo, je hebt hard gewerkt om dit te bereiken” zetten juist door bij een moeilijkere opdracht. Zij vergeleken hun scores met wie het beter had gedaan, om hiervan te leren en het vervolgens nog beter te kunnen.

Om een groeimindset te creëren is het dus belangrijk om complimenten te geven die gericht zijn op inzet. Als coach ben ik een groot voorstander van de groeimindset bij iedereen; zowel bij kinderen als bij volwassenen! De kleinste woorden kunnen het verschil maken. Taal is een krachtig middel.

Wil je hier meer over lezen?  Dan kan ik het het boek ‘Talent van morgen’ van Bart Heuvingh aanraden. Hij en Marco van der Heide beschrijven hier groeimindset gericht op sporters. Maar ook vele begeleiders in het onderwijs of de zorg kunnen hier hun voordeel mee doen!

Volgende keer vertel ik iets over groeimindset en de werking van de hersenen.

Heb je vragen? Stel ze gerust via de contactpagina!

Hartelijke groet,

Marjan